Om vi sammanfattar det hela var jag alltså på väg att runda Amorgos sydspets för vidare färd mot Astipilia, men just vid själva rundningen hamnade jag i vindar upp till 40 knots, jag lyckades dra in genuan på bekostnad
av ett par blodiga fingrar.
Jag startade motorn i hopp om att med full gas ta mig till Amorgos som endast låg sex sjömil bort, men båten rörde sig inte framåt på grund av den hårda vinden och de stora vågorna,
vilket i sin tur innebar att jag tvingades vända båten för att få vind och vågor bakifrån och på så vis surfa söderut.
Jag tittade på sjökortet om det i sydlig riktning fanns någon
ö och hamn där jag kunde söka skydd, och min räddning blev den lilla ön Anafi cirka 25 sjömil söderut, de återstående timmarna kommer jag sent att glömma.
Märkvärdigt nog tog aldrig rädslan
över och jag lyckades vara fullt fokuserad och koncentrerad på att hantera situationen, efter några timmar förbyttes känslan av oro mot en slags tillfredställelse över det goda samarbetet mellan skeppare och båt.
Efter denna eskapad vet jag mer än väl att Theodora är en sjövärdig båt i tuffa förhållanden, och det känns riktigt bra.
När jag till sist närmade mig Anafi var det skymning och sikten var dålig
på grund av alla vågtoppar som blåste av och bildade en slags vattendimma, jag visste att det fanns en hamn och en pir men jag var osäker på om hamninloppet klarade av min köl på två meter.
Sista biten in
mot hamnen var en rysare, min digitala djupmätare visade på tre meters djup cirka tio meter ifrån piren, när jag rundade piren stod mätaren på 2,3 meter vilket räckte för de sista metrarna fram till insidan av piren.
Känslan av att lägga till långsides innanför piren var en överväldigande känsla av lättnad, sällan har talet om den trygga hamnen haft så stor känslomässig betydelse för mig, den natten
sov jag tungt och länge